استخر شنای مختلف را بهتر بشناسید!
نوشته شده توسط : نت ویر

استخر هرچند که تنها یک اسم دارد اما کاربردهای مختلفی برای آن تعریف شده است. برخلاف تصور اغلب مردم که استخرها تنها جنبه شنا و تفریح دارند، از آن ها به منظور کمک به پروسه درمان برخی بیماری های حرکتی و برخی مشکلات دیگر نیز استفاده می‌شود. انواع استخر های شنا عبارتند از:

 

۱استخرهای خانگی یا شخصی

به این استخرها (Homeowner Pool) نیز گفته می‌شود که معمولا خانوادگی هستند و بیشتر افراد خانواده از آن استفاده می‌کنند. علاوه بر خانواده، مهمان ها و نهایتا ۳ واحد مسکونی نیز میتوانند از این نوع استخر ها استفاده کنند. استخرهای خانگی کاربری عمومی نداشته و محدود هستند.

۲استخرهای عمومی

به استخرهایی که با هدف درآمدزایی و یا خدمت رسانی به تمام افراد جامعه در حال فعالیت هستند استخر عمومی یا (Public Pool) گفته میشود. گاهی این نوع استخرها به عموم مردم خدمت رسانی ندارند و تنها برای ارائه سرویس به بخش خاصی از جامعه احداث شده اند که اینها نیز در دسته بندی عمومی جای میگیرند.

۳اﺳﺘﺨﺮهای آﻣﻮزﺷﻰ مخصوص ﺧﺮدﺳﺎﻻن و نونهالان

محیط های تفریحی یا آموزشی با ارتفاع و عمق بسیار کم، که تنها مخصوص افراد خردسال است. از این استخرها به منظور آموزش شنا برای خردسالان استفاده میشود. در این مراکز(Wading Pool)، بزرگسالان نمی‌توانند وارد آب شوند یا شنا کنند. و تنها باید به منظور مراقبت و نظارت بر خردسال خود حضور داشته باشند.

 

۴استخرهای تفریحی شنا

به استخرهایی که در مراکز تفریحی یا سرگرمی، هتل ها و …. تنها به دلیل سرگرم شدن افراد دایر شده اند (Leisure Pool) نیز گفته میشود. نحوه ساخت استخر و قوانین ناظر بر اجرای این استخرها کمی متفاوت است و ممکن است برای سرگرم شدن افراد مراجعه کننده تعدادی وسیله و تجهیزات تفریحی نیز در نظر گرفته شود.

5اﺳﺘﺨﺮهای حرفه‌ای و ﻣﺴﺎﺑﻘﺎت

از این استخرها برای برگزاری مسابقات حرفه ای بین المللی یا کشوری استفاده میشود و استفاده کننده ها عموما ورزشکاران حرفه ای هستند. نحوه ساخت و نگهداری استخر های مسابقات(Olympic Pool) باید بر اساس ضوابط و قوانین فدارسیون بین المللی ورزش های آبی باشد. معمولا در این استخرها تنها مسابقات شنا برگزار میشود.

6اﺳﺘﺨﺮ آب‌های‌گرم

به این استخرها اصطلاحا (SPA Pool) یا اسپا نیز گفته میشود. هدف از ایجاد و اجرای چنین فضاهایی، کمک به آرامش‌بخشی و درمان برخی بیماران است. به صورت اختصاصی در این فضاها، امکانات و تجهیزات استخر بسیار متنوع و پیچیده تر است.

7. اﺳﺘﺨﺮ مخصوص واﺗﺮﭘﻠﻮ

 

همانطور که از اسم آن بر می آید (Water Polo Pool)، این نوع استخر ها مخصوص رشته آبی واترپولو هستند و برای برگزاری مسابقات رسمی این رشته در نظر گرفته میشوند. این ورزش در محیط های سرپوشیده برگزار میشود و معمولا بسیار دشوار اما پرهیجان است.

8.اﺳﺘﺨﺮهای دارای سرسره

این استخرها معمولا وسیع هستند و در مساحت بالا احداث میشوند. در این مراکز دست کم چنیدن سرسره ساده و غیرساده با انواع شیبها وجود دارد. سیستم گردش و تصفیه آب و نحوه تزریق مواد شیمیایی این نوع استخرها معمولا پیچیده تر است





:: موضوعات مرتبط: طراحی و ساخت بنا , طراحی و ساخت استخر شنا , ,
:: بازدید از این مطلب : 1052
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: