مدیریت رفتار و حل مشکلات کارکنان در مدیریت صنعتی
نوشته شده توسط : نت ویر

مدیریت رفتار و حل مشکلات کارکنان

 

سومین وظیفه از وظایف مدیریت صنعتی در حوزه‌ی تجارت و صنعت اینه که: ” یک مدیر صنعتی مسئولیت رفتارهای کارکنان رو هم برعهده داره. “. این مسئله نیاز به یه مقدار توضیح بیشتر داره. ما اصولا سه نوع واکنش رفتاری رو در کارکنان یک واحد صنعتی داریم. واکنش اول اینه که فرد انگیزه‌ی بسیاری برای کار کردن داره و تلاش میکنه که نه تنها کارشو به عالی ترین شکل ممکن انجام بده، بلکه بر روی پروسه‌ی تولید هم فعال عمل کنه و ایده‌های خوبی بده و کارشو گسترش بده.

دسته‌ی دوم رفتاری‌ای که داریم مربوط میشه به افرادی که به دلیل نارضایتی شغلی، میلی به کار ندارن و در انجام وظایف خودشون کوتاهی میکنن و یه رفتار دیگه هم داریم که فردی که در مجموعه صنعتی کار میکنه، هیچ مشکلی در کارش نداشته ولی ناگهان دچار افت کاری شده که میتونه به علت محرک‌های بیرونی باشه مثل مشکلات خانوادگی.

کاری که مدیر صنعتی در اینجا میکنه و در حوزه‌ی وظایف مدیریت صنعتی هم هست اینه که هر سه این رفتارها رو به طور دقیق بررسی کنه و برای هر کدوم یه راه حلی پیدا کنه تا وضعیت بهتر و بهتر بشه. بعنوان مثال به اون کسی که خوب کار میکنه پاداشی تعلق بگیره.

اونی که نارضایتی شغلی داره، باید توسط مدیریت صنعتی آنالیز و بررسی بشه و مشکلش حل بشه و در مقابل اون کسی که حتی از دسته‌ی سوم هست و یک عامل بیرونی باعث شده که بهره وری پایین تری هم داشته باشه، اونم باید توسط یک مدیر صنعتی باهاش صحبت بشه و تا حد امکان مشکلش حل بشه.

 

پیشنهاد ما به شما: انواع مدیریت

 

نظارت بر بودجه و پروسه‌ی تولید

 

یک مدیر صنعتی، باید روی دو عامل در پروسه‌ی تولید بیش از هر چیزی تمرکز کنه. یک هزینه‌ها و دو موجودی مواد اولیه. کنترل و ارائه گزارش این دو مورد، بر روی دوش کسیه که به عنوان مدیر صنعتی در مجموعه مشغول به کاره.

بحث هزینه‌ها که کاملا مسئله‌ی روشنیه و در وظایف مدیریت صنعتی هست که هزینه‌هایی که تولید به جای میگذاره و یا تخمینی که از هزینه‌های آتی مثلا نسبت به تورم برای تولید وجود داره رو به گوش مدیر مالی و مدیران ارشد دیگه که مربوط به این حوزه هستند بگذاره تا تصمیم درستی گرفته بشه.

از سمت دیگه موجودی انبارها، موجودی مواد اولیه و موجودی پتانسیل تولیدی هر مجموعه هم به عهده مدیریت صنعتی مجموعه است که بررسی بشه و در موردشون تصمیم گیری بشه. بعنوان مثال وقتی که مواد اولیه موجودیشون رو به اتمام هست و یا روند تولید به گونه‌ای بوده که در مواد اولیه صرفه جویی شده، این گزارش باید به دست مدیر مالی و مدیر انبار و مدیر کل برسه.

از سمت دیگه اگر ماشین آلات دچار نقض بشن، یا اگر جنسی که از مواد تولید بوده، حالا در بازار کمیاب شده و این اخلال در پروسه‌ی تولید ایجاد کرده، باید توسط مدیریت صنعتی گزارش داده بشه تا مورد بررسی بشه و حل بشه.

نظارت بر استاندارد بودن تولید

 

نظارت بر استاندارد بودن محصولات هم کاملا بر عهده‌ی مدیریت صنعتی هست و در لیست وظایف مدیریت صنعتی باید بهش اشاره بشه. یک مدیر صنعتی باید از تمامی المان‌ها و متر و معیارهایی که سلامت محصول و استاندارد بودن محصول رو تضمین میکنه، استفاده بکنه تا که محصول یا خدمات دارای کیفیت بهتری باشند.

حالا اگر لازمه‌ی این کار هست که محصولات گواهی خاصی از سازمانی دریافت کنن و یا در یک شیوه‌ی استاندارد سازی محصولات، به عنوان نمونه شرکت داده باشن تا مهر تاییدیه‌ی استاندارد رو از مراکز مختلف دریافت کنن، باید این کار رو انجام بدن و در حوزه‌ی کاری مدیریت صنعتی هستش.

 

پیشنهاد ما به شما: مدیریت کسب و کار

 

مذاکرات تجاری

 

در بسیاری از مواقع، می‌بینیم که یک مدیر مالی، دریک فضای صنعتی که هیچ آشنایی‌ای هم به برند‌ها و فعالیت هر دستگاه نداره، با مجموعه‌های دیگه بر روی مسائل مالی و قیمت دستگاه‌ها صحبت میکنه یا از اون‌ها قطعه‌ای رو درخواست میکنه که به زعم خودش ارزون تره.

اما این یک اشتباه بسیار بزرگ و خطرناک در یک پروسه‌ی صنعتی محسوب میشه. برای صحبت کردن در مورد قیمت و یا تهیه‌ی یک جنسی که مربوط به پروسه‌ی صنعت میشه، حتما باید مدیریت صنعتی وارد عمل بشه و کارهای صحبت و مذاکره رو انجام بده. به این دلیل که اونه که میدونه چه چیزی نیاز کارش هست. اما از سمت دیگه این کار باید با هماهنگی مدیریت مالی هم باشه که تامین بودجه بشه.

تدوین استراتژی ها

 

آخرین نکته از وظایف مدیریت مالی در یک مجموعه صنعتی تجاری، اینه که برنامه‌ها و استراتژی‌های میان مدت و بلند مدت در زمینه‌ی تولید و افزایش بهره وری رو تنظیم بکنه و اون رو با مدیران به بحث بگذاره.

این رو هم خاطرتون باشه که بعد از مدیر مالی، بیشترین ارتباط با مدیران رو مدیریت صنعتی داره و مدام باید با توجه به سوابق تولید و هزینه‌های جاری و همچنین روند تولید، با مدیران جلسه بگذاره و به تدوین استراتژی‌ها بپردازه.

اگر بخوام یه مثال ساده براتون بزنم، میتونم بگم که فرض کنید که یک مدیر صنعتی در یک شرکت تولیدی در زمان کرونا متوجه این میشه که تولید یک محصول مرتبط با بیماری کرونا میتونه سود دهی شرکت رو افزایش بده و همین مسئله ناگهان باعث میشه که یک تدوین استراتژی‌ها صورت بگیره و با مدیران جلسه گذاشته بشه و خط تولید به تولید محصول مورد نظر اختصاص داده بشه. پس جلسه‌های پی در پی با مدیران و تدوین برنامه‌ها هم بخشی از فعالیت‌های یک مدیر صنعتی هست که باید انجام بشه.

 





:: بازدید از این مطلب : 75
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 3 شهريور 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: