علت و درمان کجی دندان
نوشته شده توسط : نت ویر

در صورتی که شما از مشکل کجی دندان یا دندان‌های کج رنج می‌برید، باید بدانید که تنها فرد دچار این مشکل نیستید! در حقیقت اکثر افراد با دندان‌های بی نقص و خط لبخند زیبا متولد نشده و حداقل در بخشی از زندگی خود با کج شدن دندان‌ها مواجه می‌شوند. لازم به ذکر است مشکل کجی دندان با عدم قرارگیری مناسب دندان‌ها در دهان ارتباط دارد و می‌بایست توسط بیمار جدی گرفته شود که یکی از درمان‌های آن ارتودنسی می‌باشد.

دلیل کج شدن دندان‌ها در دهان

کج شدن دندان‌ها ممکن است به دلایل مختلف در افراد مشاهده شود. در اکثر موارد، دندان‌ها در دوران کودکی و در هنگام افتادن دندان‌های شیری و جایگزین شدن آنها با دندان‌های دائم دچار کجی می‌شوند. به خاطر اینکه در این شرایط دندان‌ها به صورت مجزا رشد کرده و تحت تاثیر سایر دندان‌ها در دهان قرار می‌گیرند، دندان‌های دائم در دهان اغلب به خاطر فشار وارد شده به آنها کج می‌شوند. علاوه بر این عادت‌های نامناسب همچون مکیدن طولانی مدت انگشت یا استفاده از پستانک در سنین بالای سه سال می‌تواند باعث کج شدن دندان‌ها شود.

یکی از دلایل دیگر کج شدن دندان‌ها در افراد بزرگسال مربوط به از دست دادن دندان‌ها می‌باشد که معمولاً با پوسیدگی دندان ارتباط دارد. هنگامی که یکی از دندان‌های فرد از بین برود، سایر دندان‌ها سعی می‌کنند با حرکت به سمت فضای خالی جای آن را در دهان پر کنند. به هر حال، در اکثر موارد این شرایط می‌تواند باعث تغییر موقعیت دندان‌ها و کج شدن آنها شود.

متاسفانه، گاهی اوقات کج شدن دندان‌ها ریشه ژنتیک و مادرزادی دارد و به همین خاطر نمی‌توان برای جلوگیری از آن کاری انجام داد. در موارد نادر، کج شدن دندان‌ها می‌تواند در نتیجه سایر مشکلات سلامتی همچون شکاف لب و کام یا مشکلات مربوط به مفصل گیجگاهی فک تحتانی (TMJ) یا عدم هماهنگی در فک به خاطر آسیب دیدگی یا جراحت در ناحیه صورت در بین افراد مشاهده شود.

صاف کردن دندان‌های کج

ارتودنسی یک گرایش از دندان پزشکی است که بطور خاص با مشکلات مربوط به قرارگیری مناسب دندان‌ها در کنار یکدیگر ارتباط دارد. امروزه انواع مختلفی از روش‌های درمان ارتودنسی ارزان برای افراد بزرگسال و کودکان دچار مشکل کجی دندان‌ها وجود دارد که با استفاده از آنها می‌توان به تدریج موقعیت و نحوه قرارگیری دندان‌ها را اصلاح کرد. برخی از این روش‌ها به شرح زیر هستند:

به هر حال توجه داشته باشید در شرایطی که مشکل کجی دندان‌ها در نتیجه مشکلات ناحیه فک و نامرتبی کل دندان‌ها ایجاد شده باشد، معمولاً از جراحی ارتودنسی برای درمان مشکل فرد استفاده می‌شود.

پیشگیری از کج شدن دندان‌ها





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 259
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: