سندروم دندان شکسته
نوشته شده توسط : نت ویر

دندان‌ها به وسیله مینای دندان که یکی از قوی‌ترین بافت‌های بدن است پوشش داده شده‌اند. دندان‌ها در برابر فشار و نیروهای وارد مقاومت بالایی دارند اما اگر فشار وارده بسیار شدید باشد احتمال شکستگی دندان و یا ترک برداشتن وجود دارد. ترک و شکستگی در دندان در جهات مختلف امکان دارد ایجاد شود. ترک‌ها و شکستگی‌ها از نظر عمق گستردگی، طول و محل شروع آنها با یکدیگر متفاوت هستند. با کلینیک دندانپزشکی شبانه روزی تاج همراه باشید.

انواع شکستگی دندان

ترک خوردن دندان می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد که هر کدام با توجه به میزان شکستگی درمان مخصوص به خود را دارند. اینجا در ابتدا با انواع شکستگی‌های دندان آشنا می‌شویم.

شکستگی جزئی

به این نوع ترک‌های خطی نیز گفته می‌شود. این شکستگی خفیف‌ترین نوع شکستگی دندان است که خطوط ریز و سطحی هستند که فقط مینای دندان را تحت تاثیر قرار می دهند. این خطوط و شکستگی‌ها معمولا درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند.

دندان ترک خورده

در این نوع شکستگی که کل دندان از سطح جویدن تا عصب دندان را در بر می‌گیرد اما دندان نصف نمی‌شود. در هر صورت وجود یک ترک کوچک نیز باعث عفونت و از بین رفتن تدریجی دندان می‌شود .

لب پر شدن دندان

لب پر شدگی‌های جزئی نیز ممکن است نیاز به درمان نداشته باشند. در بسیاری از این موارد دندان پزشک پیشنهاد ترمیم شدن دندان با استفاده از مواد باندینگ را می‌دهد که از بدتر شدن آن جلوگیری کند.

در لب پریدگی‌های بزرگتر ترمیم آنها پیچیده‌تر است. در این نوع شکستگی‌ها که به مغز دندان (پالپ دندان) آسیب نرسیده باشد به کمک لمینت و یا روکش ترمیم می‌شوند.

شکستگی کاسپ دندان

در این حالت شکستگی در بخشی از سطح جونده دندان که به شکل قله مانند (کاسپ دندان) هستند ایجاد می‌شوند. در این نوع معمولا درد زیادی نداشته و دندانپزشک با ترمیم و روکش آن از پیشرفت شکستگی جلوگیری می‌کند.

شکستگی‌های جدی

این شکستگی‌ها معمولا به حدی قوی هستند که باعث آشکار شدن عصب دندان می‌شوند. این شرایط معمولا باعث ایجاد حساسیت و دردناکی دندان می‌شود.

شکستگی‌های عمودی یا  ریشه دندان

این شکستگی‌ها از ریشه دندان شروع شده و تا سطح جونده دندان ادامه پیدا می‌کنند. این نوع از شکستگی‌ها بسیار دردناک بود چرا که ممکن است عفونی و ملتهب شوند. .

شکستگی ناشی از پوسیدگی

گاهی دندان در اثر پوسیدگی ضعیف شده و به تدریج ترک برداشته و یا شکسته می‌شود. در این شرایط دندانپزشک بهترین راه درمان را پس از بررسی پوسیدگی و شکستگی توصیه می‌کند.

از خدمات کلینیک تاج به ونیر ، کامپوزیت دندان ، ونیر کامپوزیت و... میتوان اشاره کرد.





:: موضوعات مرتبط: سلامتی , ,
:: بازدید از این مطلب : 350
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 3 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: